وبلاگ

تشخیص طلا از بدل در منزل

روش تشخیص طلا از بدل در منزل

تشخیص طلا از بدل

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که نیاز به تشخیص طلا از بدل داشته باشید. این فرآیند بسیار حساس بوده و باید با دقت بسیار زیادی انجام شود. برای انجام این کار روش های زیادی مانند تست حرارتی، استفاده از لیزر، تست نوری و… وجود دارد. همه روش های گفته شده در بالا باید در مکان خاصی و  با دستگاه خاصی انجام گیرند. ما در این مقاله از فروشگاه اینترنتی الهه قصد داریم درباره روش تشخیص طلا از بدل در منزل مانند تشخیص طلا با ماست، تشخیص طلا با آبلیمو و چندین روش دیگر توضیح دهیم پس تا پایان مطلب با ما هرماه باشید.

روش تشخیص طلا از بدل در منزل

روش های مطمئن برای تشخیص طلا از بدل

خرید طلا به عناوین مختلف صورت می گیرد. اولا طلا یکی از اصلی ترین زیورآلات به ویژه برای خانم های ایرانی است. ثانیا خرید طلا یکی از روش های سرمایه گذاری نیز محسوب می شود. در این مورد اغلب افراد از طلای مستعمل استفاده می کنند. با توجه به قیمت بالای طلا و افزایش روزافزون آن، اطمینان از اصل بودن طلا در درجه اول اهمیت قرار دارد. چه روش های مطمئنی برای تشخیص طلا از بدل وجود دارد؟ روش هایی که ضمن اعتبار، بی خطر هم باشند و به فرد یا طلای مورد آزمون آسیب وارد نکنند.

روش های مختلف تشخیص طلای اصل

روش های مختلفی برای تشخیص طلا از بدل وجود دارند. برخی روش ها نیاز به تجهیزات تخصصی دارند مانند لیزر نوری، برخی روش ها ساده بوده و در منزل قابل انجام هستند مانند تشخیص طلا با سوزاندن و حرارت. علاوه بر این دقت داشته باشید برخی روش ها به رنگ و ظاهر طلا آسیب جدی وارد می کنند مانند تشخیص طلا با اسید و وایتکس. بنابراین ابتدا در مورد روش های تشخیص، تحقیق کافی انجام دهید در غیر این صورت ممکن است به شدت متضرر شوید.

تشخیص طلا با آبلیمو

شاید بتوان گفت ساده ترین راه برای تشخیص طلا از انواع بدلیجات، تشخیص با آبلیمو است. این روش با استفاده از واکنش های شیمیایی که بین طلا و آبلیمو رخ می‌دهد، قابل تشخیص است. اگر فلز تقلبی بوده و طلا نباشد زمانی که درون آبلیمو قرار گیرد، باعث تغییر رنگ آبلیمو خواهد شد. در واقع می‌توان گفت یک واکنش شیمیایی بین طلا و مواد اسیدی داخل آبلیمو اتفاق می‌افتد که باعث تغییر رنگ آبلیمو می‌شود. تغییر رنگ نشانه ای از بدل بودن یا به اصطلاح تقلبی بودن آن است. نکته دیگری که باید آن را بدانید این است که طلا در آبلیمو هیچ تغییری نمی‌کند. شاید بتوان گفت این روش، تشخیص سریع طلا می‌باشد. تنها مشکلی که در این روش وجود  دارد این است که تغییر رنگ آبلیمو نمی‌تواند معیار کاملا دقیقی باشد.

تشخیص طلا با ماست

یکی دیگر از روش های تشخیص طلا از بدل، تشخیص طلا با ماست است. این روش یکی از قدیمی ترین روش ها بوده و بسیار کارآمد است. ماست دارای خاصیت اسید لبنیک است که باعث تشخیص طلا می‌شود. با اینکه سال های زیادیست که این روش استفاده می‌شود اما به جرات می‌توان گفت که زیاد مطمئن نبوده و هیچ اساس علمی ندارد.

برای انجام این کار باید مقداری ماست بدون مواد افزودنی را درون کاسه ای بریزید. سپس فلز مورد نظر را درون ماست قرار دهید به طوریکه کاملا داخل ماست غوطه ور باشد. پنج دقیقه صبرکرده سپس فلز را از داخل کاسه بیرون بیاورید. اگر رنگ آن تغییر کرده باشد مطمئنا فلز، طلا نخواهد بود. اما اگر هیچ گونه تغییر رنگی مشاهده نکردید احتمالا آن قطعه طلای اصل خواهد بود.

تشخیص طلا با الکل

یکی دیگر از روش های تشخیص طلا از بدل، تشخیص طلا با الکل است. ساختار طلا به گونه ای است که  در برابر تغییر رنگ بسیار مقاوم است.  تنها در صورتی طلا تغییر رنگ خواهد داد که تقلبی باشد یا فلزات دیگری با آن مخلوط شده باشند.

برای انجام این کار کافیست از الکل های خالص یا به اصطلاح بدون افزودنی استفاده کنید. قطعه فلزی خود درا درون مقداری الکل فرو برده و پس از گذشت پنج دقیقیه آن را بیرون بیاورید. اگر قطعه فلزی تغییر رنگ داد و رنگ آن به تیرگی یا سیاهی رفت، مطمئنا قطعه مورد نظر طلا نبوده است. قابل ذکر است که الکلی که دارای غلظت بسیار بالاست ممکن است تغییر رنگ را خیلی سریع تر نشان دهد.


بیشتر بخوانید: خصوصیات بدلیجات استیل چیست؟


تشخیص طلا با آهنربا

این روش یکی از بی دردسر ترین و راحت ترین روش ها برای تشخیص طلا از انواع بدل است. برای این روش کافیست آهنربا را کاملا بالای سر قطعه فلزی بگیرید. کم کم آهنربا را به سمت قطعه بیاورید. اگر قطعه فلزی و آهنربا با سمت همدیگر کشیده شوند پس مطمئنا قطعه طلا نبوده یا ناخالصی خواهد  داشت. دقت داشته باشید که طلای اصل هیچ گاه به سمت آهنربا کشیده نخواهد شد.

تشخیص طلا با ماست | تشخیص طلا با آبلیمو

تشخیص طلا از بدل با سرکه

برای انجام این روش کافیست مقداری سرکه را روی قطعه مورد نظر بریزید. حتی می‌توانید مقداری سرکه را درون کاسه ریخته و قطعه را به داخل سرکه فرو ببرید. اگر با گذشت زمان رنگ قطعه تغییر کرد مطمئنا طلا نبوده و یا ناخالصی دارد. اما اگر هیچ تغییر رنگی مشاهده نکردید حتما قطعه طلا است.

تشخیص طلا با سوزاندن

تشخیص طلا با سوزاندن یکی دیگر از روش های تشخیص طلا از بدل است. این روش را نیز می‌توانید به راحتی در منزل انجام دهید. به این صورت که طلا را با کمی حرارت مورد بررسی و تست قرار دهید. طلا را مقابل شعله ثابت (فندک یا گاز) بگیرید. حدودا یک دقیقه صبر کنید. اگر قطعه تغییر رنگ داد و سیاه شد یعنی اینکه طلا نبوده اما اگر تغییر رنگی در قطعه مشاهده نکردید، قطعه مورد نظر طلاست.

تشخیص طلا با یخ

یکی از خصوصیات بسیار جالب طلا این است که رسانای بسیار قوی گرماست. برای انجام این کار چند قطعه یخ را از یخچال بیرون بگذارید. به عنوان مثال بیست دقیقه زمان می‌‌برد تا یخ ذوب شود. اگر قطعه ای طلا را روی آن قرار دهید و اصل باشد، زمان آب شدن یخ بسیار کاهش می‌یابد. قابل ذکر است که این روش چندان قابل اعتماد نیست.

تشخیص طلا با وایتکس

تشخیص طلا از بدل با استفاده از اسید خیلی راحت و سریع انجام می‌شود. اما چون اسید بسیار خطرناک بوده و ممکن است  به فرد آسیب برساند، بهتر است از مواد اسیدی مانند وایتکس استفاده کرد. برای انجام این کار کافیست مقداری وایتکس را روی قطعه طلای خود بریزید. اگر تغییر رنگ داد و به رنگ قهوه ای یا سبز تبدیل شد، قطعه حتما طلاست. نکته قابل ذکر این است که تا جایی که امکان دارد سعی کنید از این روش استفاده نکنید چرا که ممکن است به طلای شما آسیب جدی وارد کند.

تشخیص طلا با آبلیمو و نمک

یکی دیگر از روش ها ساده و آسان برای تشخیص طلا از بدل، استفاده کردن از آبلیمو و نمک است. مقداری نمک را با آبلیمو مخلوط کنید (توجه داشته باشید که مقدار نمک باید خیلی کمتر از آبلیمو باشد). سپس قطعه فلزی را درون کاسه بگذارید و چند دقیقه صبر کنید. تغییر هر گونه رنگی در قطعه نشانه تقلبی یا بدل بودن آن است.

در مطالب بالا اطلاعات کاملی درباره تشخیص طلا از انواع بدلیجات گفته شد. همه روش های بالا بسیار ساده بوده و می‌توان ان ها را در منزل هم انجام داد. اما اگر نیاز به تشخیص دقیق دارید بهتر است این کار را به شخص مطمئنی بسپارید تا از طلا بودن قطعه اطمینان کامل پیدا کنید چرا که روش های گفته شده در بالا تقریبی بوده و جواب دقیقی به شما نخواهند داد.

 

تشخیص طلا از اصل با آب

 

تشخیص طلا از اصل با آب

ساده ترین روش برای تشخیص طلا از بدل این است که وقتی قطعه طلا را داخل یک ظرف پر از آب بیندازید، تا ته ظرف پایین می رود و شناور نمی‌ماند.

 

 

تشخیص طلا از بدل با کد

 

کلام آخر

اگرچه روش های مختلفی برای تشخیص طلا از بدل وجود دارند اما برای جلوگیری از خسران مالی حتما آن را از مراجع معتبر مانند طلافروشی ها خریداری نمایید. طلای خریداری شده کد داشته باشد (کد واضح و خوانا) و با فاکتور رسمی ارائه گردد. نکته دوم اینکه اگر قصد خرید طلای مستعمل دارید، حتما در حضور فروشنده از روش های مطمئن برای تشخیص طلا از بدل استفاده کنید. در این صورت خیالتان از خرید آسوده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *